Dlaczego dobre praktyki w rekrutacji IT to klucz do sukcesu Twojej firmy?
Dobre praktyki w rekrutacji (best practices) to temat, o którym często wspominamy zarówno na naszym blogu, jak i w mediach społecznościowych. Nie dzieje się tak bez powodu – uważamy bowiem, że są to normy, jakie powinna wdrożyć każda nowoczesna organizacja, której zależy na wysokiej efektywności pracowników. Co musisz wiedzieć o dobrych praktykach rekrutacyjnych i jak je skutecznie wdrożyć?
Czym są dobre praktyki w rekrutacji?
Najprościej rzecz ujmując, dobre praktyki rekrutacyjne to zespół norm, jakie stosuje się w celu podniesienia jakości procesów związanych z naborem pracowników, poprawie wizerunku firmy oraz szybszemu zamknięciu stanowisk. Wdrażając je, Twoja organizacja podniesie poziom zadowolenia kandydatów (candidate experience), a co za tym idzie – specjaliści z branży IT chętniej zdecydują się na zawarcie umowy o współpracę.
Jakie działania zaliczamy do dobrych praktyk rekrutacyjnych?
Choć każde źródło wykaże inny zestaw norm uznawanych za dobre praktyki rekrutacyjne, naszym zdaniem najważniejszych jest 9 poniższych:
- Dobra komunikacja z kandydatami: nawiązując kontakt z kandydatem, powinniśmy dbać o regularne informowanie o przebiegu procesu rekrutacyjnego, udzielać mu informacji zwrotnej na temat jego sytuacji i perspektywy zatrudnienia oraz jasno wyrażać swoje uwagi i zastrzeżenia;
- Szacunek do kandydatów i firmy, dla której rekrutujemy: w trakcie rekrutacji dbamy o to, aby nasze zachowania i publikowane przez nas treści świadczyły o naszej inkluzywności i nie dyskryminowały. Pamiętamy również o czasie – nie zajmujemy go niepotrzebnie i dokładamy wszelkich starań, aby cała rekrutacja przebiegła jak najszybciej. Nikt nie lubi czekać!
- Dobry przepływ informacji: niezależnie od rozmiaru firmy, informacje muszą szybko trafiać do odpowiednich osób związanych z procesem rekrutacyjnym. Osiągamy to na przykład za pomocą regularnych spotkań z Hiring Managerami;
- Poufność i bezpieczeństwo danych: ochrona danych jest niezwykle ważna. Oprócz wymogów formalnych – które musimy spełnić, aby nie narazić się na problemy z prawem, dbając o poufność informacji – nieustannie zwiększamy komfort kandydatów. Dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa danych sprawiają, że zaufanie do klienta jest coraz większe i budują jego wizerunek jako pracodawcy godnego zaufania;
- Ciągły wzrost kompetencji: w celu uzyskania najwyższego poziomu zadowolenia kandydatów, rekruterzy powinni się nieustannie szkolić. Rozwój zawodowy powinien obejmować zarówno poszerzanie wiedzy na temat technologii, jak i rozwiązań wdrażanych przez klientów oraz znajomość narzędzi rekrutacyjnych. Liczą się także kompetencje miękkie. Szczególnie istotne są umiejętności negocjacyjne, językowe oraz perswazyjne;
- Rzetelność, profesjonalizm i zaangażowanie: kandydaci, szczególnie ci z pokolenia Z, wymagają dużego zaangażowania w procesy rekrutacyjne. Aby nabór trwał możliwie krótko, a jednocześnie weryfikacja umiejętności była na najwyższym poziomie, rekruterzy muszą wykazać się ogromnym zaangażowaniem i dobrze organizować swój czas. Niezwykle istotne jest także wywiązywanie się z obietnic dotrzymywania terminów – jeśli mówimy, że zadzwonimy o danej porze, musimy być słowni;
- Informacja zwrotna: jako agencja rekrutacyjna IT staramy się, aby wszystkie strony procesu rekrutacyjnego czuły się szanowane i miały łatwy dostęp do niezbędnych informacji. W tym celu rekruterzy muszą precyzyjnie informować kandydatów o tym, co poszło im dobrze, a co niekoniecznie. To samo tyczy się współpracy na linii klient – agencja. Regularne informowanie o sukcesach i porażkach jest konieczne, jeśli zależy nam na efektywnej rekrutacji. Zaznaczmy również, że dobrą praktyką jest także proszenie o opinię na swój temat;
- Jasne formułowanie ofert: przygotowując ogłoszenia dotyczące otwartych stanowisk, agencja rekrutacyjna powinna zadbać o ich najwyższą jakość oraz dostarczać w nich wszystkie niezbędne informacje. Niektórzy uważają, że dobre praktyki w rekrutacji obejmują również jawne publikowanie wynagrodzeń;
- Wysoki poziom przejrzystości i transparentność: nikt nie lubi być oszukiwany ani żyć w niepewności. Z tego powodu agencja rekrutacyjna powinna unikać niejednoznacznych, nieprecyzyjnych i ogólnych komunikatów. Kandydaci doceniają informacje dotyczące spodziewanego terminu zamknięcia rekrutacji, liczby jej etapów oraz szczere informacje dotyczące modelu współpracy. Informacje przekazywane przez rekruterów muszą być nie tylko rzetelne, ale przede wszystkim szczegółowe i jasne dla odbiorcy. Oczywiście nie można pozwolić sobie na propagowanie informacji niepewnych – jeśli nie ma gwarancji, że coś się wydarzy, trzeba to jasno zaznaczyć.
W jaki sposób zyska moja firma, jeśli wprowadzi dobre praktyki w rekrutacji?
Dobre praktyki rekrutacyjne przekładają się przede wszystkim na komfort osób, które wchodzą w interakcje z Twoją organizacją. Gwarantują także pozytywny odbiór organizacji na rynku i docelowo w przyszłości mogą zwiększać ilość osób, które zdecydują się przystąpić do procesu. Mówiąc wprost – wprowadzenie tych norm może przełożyć się na wymierne zyski i skutkować wzrostem wydajności rekrutacji do firmy poprzez wymienione poniżej aspekty.
Lepsze dopasowanie pracowników
Od dłuższego czasu branża IT zmaga się z ciągłym niedoborem pracowników oraz ich szybką rotacją. Biorąc pod uwagę koszty związane z rekrutacją niszowych specjalistów, warto dążyć do jak najlepszego dopasowania kandydatów wobec kultury panującej w Twojej organizacji. Choć wynagrodzenia i benefity są jednymi z najczęstszych powodów do zmiany miejsca pracy, atmosfera i obyczaje panujące w organizacji mogą zadecydować o wydłużeniu współpracy.
Niższe koszty rekrutacji
Niezależnie od tego na jaki model współpracy z agencją rekrutacyjną się zdecydujesz, czas trwania procesu ma wpływ na jego koszty. W związku z tym warto dążyć do maksymalnego przyspieszenia naboru oraz do sprawnego zamykania stanowisk. Kandydaci również będą zadowoleni – nikt nie lubi czekać na nową pracę przez wiele miesięcy.
Wyraźna poprawa wizerunku pracodawcy
Za pomocą dobrych praktyk budujesz pozytywne pierwsze wrażenie. Już od pierwszych chwil aplikujące osoby zobaczą, że Twoja firma jest miejscem otwartym na ludzi i szanującym pracowników. Bezpośredni kontakt, krótki czas odpowiedzi i przejrzystość propozycji wzmocnią zaufanie i obustronny szacunek. Tym samym Employer Branding będzie “robił się sam”.
Dobre praktyki są także niezbędnym elementem dostosowywania firmy do oczekiwań jej otoczenia. Coraz więcej osób zwraca uwagę na poszanowanie praw pracowników i nie chce wchodzić w interakcje z przedsiębiorstwami, które budzą wątpliwości w tym zakresie.
Kto odpowiada za wdrożenie dobrych praktyk rekrutacyjnych?
Wprowadzeniem dobrych praktyk rekrutacyjnych powinien zająć się wewnętrzny zespół HR, a w przypadku korzystania z modelu RPO, ale także success fee – agencja, która obsługuje Twoją organizację. Nie zapominajmy jednak, że cały proces wymaga obustronnego zaangażowania na każdym stopniu zarządzania, począwszy od Hiring Managerów, a kończąc na osobach na najwyższym szczeblu w danym oddziale firmy.
Usprawnienia wprowadzane przez przez zewnętrznych rekruterów muszą być zgodne z regulaminami obowiązującymi u klienta, a zmiany tych zasad powinny być wspólnie przeanalizowane pod kątem opłacalności i zasadności. To szczególnie istotne w przypadku firm pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, które otwierają swoje oddziały w Europie – regulacje obowiązujące w tych organizacjach często nie pasują do Polskich obyczajów.
Podsumowanie
Od dłuższego czasu zauważamy, że nasi klienci przykładają coraz większą wagę do wdrażania i stosowania dobrych praktyk w trakcie rekrutacji. Jeśli nasz artykuł Cię zainspirował i chciałbyś, aby Twoja organizacja zyskała miano miejsca przyjaznego pracownikom, serdecznie zapraszamy do kontaktu.
Doceniasz naszą pracę i zależy Ci na tym, aby rekrutacja IT w Polsce zmieniała się na lepsze? Udostępnij nasz artykuł na swoim Facebooku, Linkedinie lub Twitterze!