Dlaczego Employer Branding w rekrutacji jest niezbędny?
O ile itMatch jest przede wszystkim agencją rekrutacyjną i to właśnie zatrudnienie jest naszą specjalizacją, o tyle Employer Branding jest szczególnie bliski naszym sercom. W jaki sposób łączymy obie te dziedziny, dlaczego EB jest w dzisiejszych czasach niezbędne do skutecznego zamykania stanowisk i ile może zyskać Twoja firma? Wszystkie te informacje znajdziesz poniżej.
Gdzie kończy się Employer Branding, a zaczyna marketing?
W pewnym sensie Employer Branding przypomina marketing. Tak naprawdę, w obu dziedzinach chodzi o wywołanie określonego skutku dzięki przekonującej komunikacji za pomocą określonych kanałów. Zauważmy, że działania o charakterze EB mają na celu “sprzedanie” oferty pracy najlepszym kandydatom na rynku. Aby to osiągnąć, szukamy elementów ogłoszenia i cech otwartego stanowiska, które mogą przyciągnąć poszukiwanych przez nas specjalistów.
Employer Branding czerpie również z brandingu – budując wizerunek firmy w oczach kandydatów, wykorzystujemy markę i renomę organizacji. Przykładowo, nasz klient, CAE szczyci się renomą w sektorze lotniczym i stabilną pozycją na rynku, natomiast Zilch opiera swój przekaz na nowoczesności i szybkim rozwoju. W EB liczy się wszystko – logo odzwierciedlające duszę firmy, kultura organizacyjna, pozycja w branży, a nawet kolorystyka biura. Wykorzystujemy również normy panujące u klienta, jak na przykład możliwość pracy zdalnej, zatrudnienie na niepełny etat, umowa na czas nieokreślony od pierwszego dnia współpracy i wysokie budżety szkoleniowe.
Jak EB wpływa na rekrutację w IT?
Employer Branding jest widoczny w wielu branżach – w bankowości, ubezpieczeniach, przemyśle modowym a także w IT. Jego znaczenie nie jest zawsze jednakowe, ponieważ zależy ono od specyfiki sektora. W przypadku technologii musimy mierzyć się z dużą rotacją pracowników, wysokim popytem na wykwalifikowanych specjalistów i ich wysokimi oczekiwaniami, niekoniecznie płacowymi. Z tego powodu branża IT jest uzależniona od Employer Brandingu i inwestycja w te działania zazwyczaj przynosi bardzo dobre efekty.
EB jest szczególnie istotne, gdy firma nastawia się na zatrudnienie przedstawicieli pokolenia Z. Badania wykazały, że coraz więcej osób wykorzystuje media społecznościowe do znalezienia pracy i próbuje dowiedzieć się jak najwięcej o firmie, na której ogłoszenie aplikuje. Poza oczywistymi narzędziami, takimi jak Linkedin, NoFluffJobs i Glassdoor, kandydaci chętnie wykorzystują grupy na Facebooku, Instagrama i fora internetowe. Bardzo często okazuje się, że znaczna część opinii pochodzi od osób, które uczestniczyły w rekrutacji, ale nie zostały zatrudnione w danej firmie. Z tego powodu już od pierwszego kontaktu z kandydatem powinniśmy dbać o kulturę informacji zwrotnej i budować dobry wizerunek firmy.
Warto zauważyć, że nawet 83% kandydatów w branży IT woli zarabiać nieco mniej, ale pracować w bardziej renomowanym i rozwojowym miejscu. Potwierdzają to inne badania, które wykazały aż 2,5 razy większą liczbę aplikacji na oferty firm z silną marką. Powód jest zaskakująco prosty – przeważająca część specjalistów z sektora technologii ma przed sobą jeszcze wiele lat kariery, a doświadczenie zdobyte u lidera w branży jest bardzo cenne w każdym CV. To właśnie dlatego warto inwestować w zachowanie dobrej atmosfery w biurze, benefity i skutecznie komunikować wartości firmy.
Działania EB w rękach agencji rekrutacyjnej IT
Jeśli Twoja firma zdecyduje się na zatrudnienie agencji rekrutacyjnej IT, dobrym pomysłem będzie nawiązanie współpracy również w zakresie Employer Brandingu. W praktyce przynosi to same korzyści – Twoja organizacja znajdzie bardziej dopasowanych i lepszych pracowników, zyska na wizerunku u osób biorących udział w rekrutacji, a szanse na zamknięcie wszystkich stanowisk wzrosną. Co więcej, dobrze prowadzone EB pozwala na dotarcie do szerszej grupy kandydatów, dzięki czemu zyskasz większy zasób specjalistów do wyboru, również w przyszłości.
Employer Branding w rekrutacji może przybierać różne formy - jest to zarówno codzienne promowanie firmy w wiadomościach do kandydatów, udział w tworzeniu treści na potrzeby mediów społecznościowych jak i reprezentowanie klienta na wydarzeniach branżowych. W przypadku itMatch rekruterzy publikują posty na naszych profilach oraz doradzają klientom odnośnie rozwoju ich fanpage’y.
Czego powinieneś oczekiwać od dobrej agencji rekrutacyjnej?
Podejmując się pomocy z EB, rekruterzy powinni:
- Zebrać, a następnie przeanalizować dane dotyczące obecnego wizerunku klienta i opinie specjalistów na jego temat oraz porównać je z danymi dotyczącymi konkurencji;
- Aktywnie współpracować zarówno z wewnętrznym działem EB, jak i Hiring Managerami;
- Brać udział w konferencjach i wydarzeniach związanych z branżą IT;
- Zadbać o jakość ogłoszeń i zwrócić uwagę na ekspozycję mocnych stron klienta;
- Dbać o wysoki poziom candidate experience, na przykład dzięki stosowaniu dobrych praktyk w rekrutacji, informacji zwrotnej i odpowiedniemu przygotowaniu do rozmów po stronie klienta;
- Pomagać i doradzać w zakresie tworzenia treści na potrzeby mediów społecznościowych.
Na jakie efekty możesz liczyć, jeśli zlecisz EB swojej agencji rekrutacyjnej?
Nasi klienci zyskują między innymi:
- Dostęp do świeżych informacji dotyczących opinii rekrutowanych osób;
- Większą świadomość ich marki u kandydatów;
- Sugestie dotyczące możliwych usprawnień, które pomagają w podnoszeniu efektywności zarówno EB, jak i procesów rekrutacyjnych;
- Wyższe szanse na efektywne zamknięcie rekrutacji;
- Niższe koszty całego procesu rekrutacyjnego, dzięki jego przyspieszeniu i zwiększeniu puli kandydatów, których weryfikujemy;
- Bardziej wykwalifikowanych i lepiej dopasowanych pracowników.
Podsumowanie
Tworząc ten artykuł, przez długi czas zastanawialiśmy się, jakie informacje w nim zawrzeć. Employer Branding w rekrutacji to zagadnienie, o którym moglibyśmy dyskutować godzinami! Mamy nadzieję, że choć trochę przybliżyliśmy Ci ten temat i zmniejszyliśmy Twoje wątpliwości co do tego, czy opłaca się nawiązać współpracę z agencją rekrutacyjną IT.
Jeśli uważasz powyższy artykuł za wartościowy, podziel się nim ze swoimi znajomymi na profilu na mediach społecznościowych takich Linkedin lub Facebook!