Jakiego Product Managera potrzebuje Twoja organizacja?

Jakiego Product Managera potrzebuje Twoja organizacja? itMatch Blog Post

Published: June 13, 2023 by Justyna Janik

Dobrze dopasowana rola Product Managera jest kluczowa dla sukcesu organizacji. Choć brzmi to trywialnie, zaskakująco wiele firm popełnia na tym polu błędy, często już na etapie rekrutowania specjalistów na to stanowisko. Jakie problemy pojawiają się najczęściej i z jakim rozwiązaniem przychodzi itMatch? O tym dowiesz się w tym artykule.

Dlaczego Product Manager jest tak ważny?

Rola PM jest jedną z najbardziej istotnych, zwłaszcza w firmach produktowych. Wynika to z jej ogromnego znaczenia dla samego produktu – Product Manager działa w zdecydowanie szerszym zakresie niż Project Manager czy Product Owner. Ze względu na wiele obejmowanych dziedzin i często bardzo wysokie wymagania, stworzenie roli PM i pozyskanie odpowiedniej osoby na to stanowisko jest niezwykle skomplikowane.

Product Managera można spotkać w dosłownie każdym miejscu w firmie. W wielu organizacjach w skład jego obowiązków będzie wchodziła współpraca zarówno z zespołem badawczym (researcherzy) i programistami, jak i działem sprzedaży czy PR. Dobrze przygotowany PM z pewnością będzie umiejętnie koordynował procesy i zarządzał produktem, ale ten medal ma także drugą stronę. W trakcie rekrutacji trzeba zwrócić uwagę na dopasowanie kandydata do kultury danej organizacji.

Czego w zasadzie oczekujemy od naszych PM-ów?

Planując rekrutację, warto uzmysłowić sobie, czego oczekujemy od Product Managerów. Z dużą dozą prawdopodobieństwa na liście znajdą się:

  • Znajomość metodyki badania oczekiwań użytkowników i analizy informacji;
  • Rozumienie UX i potrzeb użytkowników produktu;
  • Wiedza techniczna pozwalająca na możliwie jak najbardziej sprawne dostosowywanie planów do ograniczeń technologicznych;
  • Rozbudowane umiejętności komunikacyjne;
  • Rozumienie zasad kierujących rynkiem, co pozwala PM’owi na głębokie analizowanie konkurencji.

Product (nie zawsze) Owner

Choć intuicja podpowiada nam, że PO w strukturze organizacyjnej znajduje się niżej niż PM i działa bardziej lokalnie, wiele firm w trakcie otwierania nowych stanowisk niestety myli te role. Oczywiście, granice i specyfika ról są uzależnione od wewnętrznych standardów i nie da się stworzyć jednej, uniwersalnej recepty na Product Managera czy Product Ownera, ale żadna firma nie działa w próżni i trudno będzie znaleźć PO, który od razu poradzi sobie ze wszystkimi obowiązkami PM-a.

Problem z rozdzieleniem stanowisk PM i PO pojawia się przede wszystkim w mniejszych organizacjach, które realizują mniej rozbudowane projekty. Zatrudnienie nowego menedżera jest nie tylko kosztowne, ale i problematyczne, ponieważ otwarcie kolejnego stanowiska oznacza konieczność wprowadzenia zmian w organizacji pracy i zorganizowania rekrutacji, co bez udziału sprawdzonej agencji może być nie tylko trudne, ale także zdecydowanie czasochłonne.

Co najczęściej idzie nie tak?

Z moich obserwacji wynika, że błędy popełniane przez organizacje dość często się pokrywają. Jak już wspomniałam, dość często zdarza się, że rola, która w dużej mierze przypomina Product Managera, nosi nazwę Product Owner, przez co oferta trafia do niewłaściwej grupy kandydatów. Błędne nazewnictwo utrudnia też analizę konkurencji, ponieważ szukamy nie tam, gdzie naprawdę powinniśmy.

Kolejną bolączką jest nieuwzględnienie specyfiki rynku, po którym się poruszamy. Jeżeli organizacja wywodzi się na przykład ze Stanów Zjednoczonych, wypracowane przez nią zwyczaje mogą nie funkcjonować zbyt dobrze w Polsce. Warto też pamiętać, że w Europie rola Product Managera jest stosunkowo nowa, dlatego procesy rekrutacyjne w wielu organizacjach nie są jeszcze przystosowane do lokalnych realiów.

Problemy mogą pojawić się również na etapie weryfikacji kandydatów, co ponownie wynika ze świeżości roli PM w naszym kraju. Przede wszystkim, rola Product Managera jest bardzo wszechstronna, a to już utrudnia prowadzenie rozmów z kandydatem. Wiele organizacji otwiera rekrutację na stanowisko Product Ownera, szukając tak naprawdę kogoś, kto nim nie jest. Wynika to chociażby z ograniczenia się do wykorzystywania własnych doświadczeń i patrzenia na świat przez pryzmat standardów, które zostały wewnętrznie wypracowane. To jeden z głównych powodów, dla których w zakresie rekrutacji warto współpracować z zewnętrzną firmą. Zebrana wiedza na temat procesów w innych firmach pozwala doskonalić weryfikację kandydatów i zrewidować dotychczasową formę poszukiwań przyszłego menedżera. Często okazuje się również, że kryteria założone na początku rekrutacji okazują się zbyt sprecyzowane, co paraliżuje nabór, bo chętnych jest zbyt mało.

Co zrobić, żeby Product Managera zazdrościła Ci cała konkurencja?

Jeśli jesteś Hiring Managerem, na samym początku poszukiwań PM-a warto precyzyjnie zdefiniować zadania i zakres odpowiedzialności, które będą związane z tą rolą. To bardzo istotne, ponieważ każda organizacja powinna dopasować to stanowisko pod swoje wymagania. Niestety nie ma uniwersalnego przepisu na Product Managera.

Upewnij się także, że ta osoba będzie odpowiedzialna za nadzorowanie całego cyklu życia produktu. Ta ścieżka obejmie zarówno wstępne planowanie, opracowywanie MVP, jak i dalszy rozwój, wdrażanie rozwiązania na rynek i utrzymywanie go w dobrym stanie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klienta.

Zwróć również uwagę na kulturę innowacyjności. Choć PM musi stosować się do ograniczeń, na przykład technologicznych, warto uwolnić jego kreatywność i pozwolić mu na nieszablonowe myślenie. Innowacyjność pomoże mu także w lepszym dopasowywaniu się do wymogów klientów, którzy oczekują funkcjonalności, jakich pierwotnie nikt nie zakładał.

Daj sobie możliwość popełniania błędów. Jeśli wiesz, że Twoja organizacja tworzy nowoczesny, a być może jedyny w swoim rodzaju produkt, musisz mieć świadomość, że pomyłki prędzej czy później się pojawią. Product Manager może w oparciu o zebrane dane zaproponować coś, co niespodziewanie się nie sprawdzi i w takiej sytuacji jedynym, co można zrobić, jest skuteczne wybrnięcie z tego problemu. Do obowiązków PM’a należy kontaktowanie się z wieloma osobami i działami, a to również niesie za sobą ryzyko problemów – w końcu z dużą dozą prawdopodobieństwa ta osoba na początku nie będzie znała kultury panującej w firmie, czy po prostu będzie potrzebowała trochę czasu na zintegrowanie się ze swoimi współpracownikami.

W czym pomoże Ci itMatch?

Współpracując z przeszło 50 klientami, rekruterzy z itMatch mieli okazję uczestniczyć w wielu projektach i pomagać w tworzeniu setek stanowisk. Zebrane przez lata know-how i znajomość realiów panujących na polskim rynku pracy, pozwalają nam na skuteczne doradzanie w zakresie formułowania ról produktowych i projektowych. Pracując z wieloma hiring managerami i edukując ich, dogłębnie zrozumieliśmy potrzeby i oczekiwania wielu organizacji, zarówno tych niewielkich, jak i międzynarodowych. Kluczowe jest także kierowanie poszukiwań – jesteśmy elastyczni i dopasowujemy się do zmian zachodzących na rynku.

Działanie z itMatch to coś więcej niż zlecanie pewnych zadań agencji rekrutacyjnej. Zaczynając z nami współpracę, zyskujesz partnera, który pomoże Ci we wdrażaniu najlepszych praktyk i ciągłym podnoszeniu efektywności Twojego zespołu. Pracując w modelu RPO, nasi rekruterzy mogą na bieżąco kontaktować się z zespołem developerskim w Twojej organizacji., a badając potrzeby i analizując dane rynkowe, ciągle usprawniamy pozyskiwanie kandydatów.

Podsumowanie

Twoja organizacja potrzebuje nowych ról produktowych lub szuka nowego pracownika? Jeśli tak, itMatch będzie doskonałym wyborem. Nie czekaj, skontaktuj się z nami!

Podobają Ci się nasze artykuły o tematyce rekrutacyjnej? Udostępnij je na Twitterze, Linkedinie i Facebooku. A już niedługo, zajmiemy się kolejnymi rolami produktowymi!