Widełki płacowe w IT - o co tyle krzyku?

Widełki płacowe w IT - o co tyle krzyku? itMatch Blog Post

Published: January 25, 2024 by Klaudia Orynek

Od dawna wiadomo, że nic nie wzbudza tylu dyskusji co polityka i pieniądze. Jako wyspecjalizowana agencja rekrutacyjna nie mamy zamiaru poruszać pierwszego z wymienionych tematów, jednak uznaliśmy, że warto przyjrzeć się finansom, a konkretnie, jawności wynagrodzeń w branży IT. Czy widełki płacowe powinny być podawane już w ogłoszeniu? Jeśli nie, to dlaczego?

Czy jesteśmy świadkami rewolucji?

Od dłuższego czasu zauważamy, że rośnie odsetek firm, które już na etapie dodawania ogłoszenia decydują się na ujawnienie wynagrodzenia dla osoby, która będzie zajmowała dane stanowisko. Co ciekawe, taki stan rzeczy zawdzięczamy po części osobom młodym (gen Z), bowiem jak wykazano, wyjątkowo niechętnie aplikują one na oferty z nieujawnionym budżetem.

Coraz więcej kandydatów wyraża się bardzo jasno - w ogłoszeniach, widełki płacowe powinny być jednoznacznie określone, a jeszcze lepiej, gdyby od razu określono wysokość wynagrodzenia dla osób pracujących w ramach kontraktu B2B jak i tych, które zatrudnione są na podstawie umowy o pracę. Potwierdzają to między innymi wyniki badania Live Career z 2023 roku. Niemal 90% uważa, że każde ogłoszenie powinno zawierać widełki, a ponad 60% ankietowanych nie aplikuje na oferty ich pozbawione. 

Czy oczekiwania przeważającej większości kandydatów zostaną spełnione? Czas pokaże, jednak już teraz zauważamy, że coraz więcej firm podejmuje temat finansów już przy pierwszym kontakcie z kandydatem.

Dlaczego pracodawcy nie chcą ujawniać oferowanych wynagrodzeń?

Temat niejawności widełek płacowych poruszany jest od stosunkowo niedawna, ale z naszych obserwacji wynika, że to zjawisko ma kilka przyczyn:

Jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze

Jak można się domyślić, na naszym rynku zdarzają się firmy, które nie ujawniają wynagrodzeń ze względu na ich stosunkowo niski poziom. Takie zachowanie jest całkiem logiczne, ponieważ gdy kandydat zaangażuje się w proces rekrutacyjny i zostanie zakwalifikowany do finalnego etapu rekrutacji, być może zgodzi się na niższe wynagrodzenie, nie chcąc aplikować do kolejnych firm. Taka praktyka z pewnością jest nieelegancka, jednak jak widać, czasem się sprawdza.

Aspekt kulturowy

W przypadku Polski, niejawność widełek może wynikać z aspektów kulturowych - zauważmy, że pieniądze są w pewnym sensie tematem tabu i wiele osób nie chce otwarcie przyznać ile zarabia. Możemy założyć, że to zjawisko będzie odchodzić do lamusa, co wynika z globalizacji oraz coraz większej obecności międzynarodowych firm na naszym rynku, choć i tu pojawiają się rozbieżności. Jeśli chodzi o jawność widełek, niekwestionowanymi liderami są firmy pochodzące ze Stanów Zjednoczonych, za to organizacje wywodzące się z Wielkiej Brytanii, rzadko chwalą się wynagrodzeniami, choć często nie mają się czego wstydzić.

Specjalista specjaliście nierówny

Pomimo badań, analiz i know-how, proces rekrutacyjny może zaskoczyć zarówno agencję rekrutacyjną, jak i jej klientów czy kandydatów. Choć poszukiwania powinny dotyczyć określonej, niezbyt szerokiej grupy specjalistów z danej dziedziny, poziom umiejętności osób z którymi się kontaktujemy może być niezwykle zróżnicowany. Na jedno stanowisko mogą aplikować osoby z pięcio, jak i dziesięcioletnim doświadczeniem, kandydaci z wykształceniem ściśle związanym z informatyką jak i ci po kursach.

Rozbieżności mogą być ogromne i wiele firm nie chce rezygnować z zatrudniania potencjalnie bardziej wykwalifikowanych specjalistów, których wymagania mogłyby nie mieścić się w proponowanych widełkach. Patrząc w ten sposób, niejawność wynagrodzeń na etapie ogłaszania wakatu ma na celu poszerzenie puli osób, do których chcemy trafić z ofertą.

Odgórne wymogi

Czasem zdarza się, że lokalny Hiring Manager chciałby ujawnić przewidywane wynagrodzenie na nowo otwartym stanowisku, jednak wykluczają to odgórnie ustalone procedury. Wspomniane już przez nas względy kulturowe oraz niektóre elementy strategii biznesowej sprawiają, że osoby zatrudnione w lokalnym oddziale mogą nie mieć żadnych mocy decyzyjnych w tym zakresie.

Morale może ucierpieć

Nie oszukujmy się - wiele osób regularnie przegląda oferty pracy i na bieżąco monitoruje sytuację na rynku pracy w swojej branży. Nie byłoby w tym nic złego gdyby nie to, że można przypadkiem trafić na ogłoszenie dotyczące podobnego stanowiska w swojej własnej firmie. Chęć renegocjacji wynagrodzenia może być zrozumiała, jednak istnieje ryzyko, że taka osoba zrezygnuje z aktualnej posady ze względu na powstały niesmak. Źle prowadzona polityka wynagrodzeń może przynieść spustoszenie wśród obecnie zatrudnionych pracowników, dlatego w niektórych przypadkach, rekruterzy podają widełki w pierwszej wiadomości do kandydata - wyklucza to ryzyko trafienia tych informacji w niepowołane ręce.

Ryzyko nieporozumień

Na przestrzeni setek prowadzonych rekrutacji zauważyliśmy, że publikacja widełek w ogłoszeniu wyraźnie zmienia podejście kandydatów. Rozmowa w większym stopniu kieruje się w stronę finansów, a sami kandydaci mniej obiektywnie wyceniają swoje umiejętności, ponieważ sugerują się odgórnie podanymi przedziałami. Niesie to za sobą ryzyko nieporozumień, ponieważ większość osób, podświadomie zauważa przede wszystkim górną granicę oferowanego wynagrodzenia, czyniąc swoją kandydaturę mniej korzystną. W przypadku większości procesów rekrutacyjnych, budżety naszych klientów są bardzo zbliżone do tych, które oferowane są przez konkurencję, zatem siłą rzeczy, spotykający się z nami specjaliści mają ogólne wyczucie obowiązujących stawek. Niejawność widełek nie prowadzi do zatrudniania “po kosztach”, a jedynie urealnia oczekiwania kandydatów.

Dlaczego warto umieścić widełki płacowe w ogłoszeniu?

Argumenty “przeciw” brzmią bardzo logicznie, ale sytuacja nie jest taka prosta. Ujawnienie wynagrodzeń może wywołać kilka pozytywnych skutków.

Przede wszystkim, kandydaci chętniej odpowiadają na propozycje zatrudnienia, jeśli rekruter od razu informuje o możliwym wynagrodzenia - mamy zatem wyższy wskaźnik response rate (obserwujemy wzrost tego wskaźnika nawet o 15%). Co do zasady, nie lubimy kupować kota w worku, a jeśli aktualna pensja kandydata jest dla niego atrakcyjna, prawdopodobnie nie będzie on skłonny do brania udziału w czasochłonnej rekrutacji bez pewności, że mu się to opłaci. Dodatkowo, z dużym prawdopodobieństwem możemy założyć, że pula zgłaszających się kandydatów będzie po prostu większa, co pozwala na lepszy wybór docelowego pracownika.

Ujawnienie wynagrodzenie ma również wpływ na employer branding - możemy sobie przecież wyobrazić sytuację, w której niektóre osoby będą wspominały o danej firmie ze względu na proponowane stawki. Ponadto, jawne widełki budują wizerunek organizacji jako transparentnej i otwartej.

Uważamy również, że choć jawność widełek płacowych nie wyeliminuje dyskryminacji ze względu na płeć na pewno ułatwia redukcję tego zjawiska i pomoże zmniejszyć lukę płacową pomiędzy kobietami a mężczyznami. Według najnowszych dostępnych danych Eurostatu,  Kobiety w UE zarabiają średnio o 13% mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach. O ile zjawisko nierówności w zakresie płac i dostępności awansów powoli zanika, o tyle wciąż nie powinniśmy negować jego wagi. Jawne widełki płacowe są doskonałym narzędziem w ujawnianiu dyskryminacji i choć nie likwidują jej całkowicie, z pewnością są skutecznym narzędziem.

Czy wynagrodzenie powinno pojawiać się w ogłoszeniu?

Na tak postawione pytanie nie da się odpowiedzieć krótko. Praktyka pokazuje, że choć taki krok jest swego rodzaju ukłonem w stronę kandydatów, nie zawsze warto się na niego decydować. Warto jednak zauważyć, że podanie przedziału wynagrodzeń może zwiększyć ilość aplikacji na opublikowane ogłoszenie - to szczególnie ważne w przypadku rekrutacji na niszowe stanowiska, gdzie pula osób o odpowiednich kwalifikacjach jest liczona na przykład w dziesiątkach w skali całego kraju.

Jeśli niemożliwym jest opublikowanie wynagrodzenia w ogłoszeniu, warto przemyśleć moment, w którym się tego dokonuje. Biorąc pod uwagę, że dobrą praktyką jest prowadzenie rekrutacji możliwie jak najszybciej, wczesne informowanie o szacowanym poziomie płac może zatrzymać kandydata w procesie aż do ostatniego etapu. 

Jak ustalić widełki płacowe?

Ustalanie widełek płacowych to niezwykle skomplikowany proces, ponieważ więcej, absolutnie nie znaczy lepiej. Z jednej strony, osoby decyzyjne z rekrutującej organizacji chciałyby wydać na nowe stanowisko jak najmniej, przy jednoczesnym zachowaniu atrakcyjności oferty. Po drugiej stronie skali znajdują się kandydaci, którzy, co równie oczywiste, szukają jak najlepiej płatnych możliwości zatrudnienia.

W znalezieniu złotego środka pomaga agencja rekrutacyjna IT, która jest w stanie przeprowadzić proces market mappingu. Za pomocą ankiet, analizy danych historycznych i raportów płacowych, itMatch jest w stanie bardzo dokładnie oszacować wynagrodzenia dopasowane do aktualnej sytuacji na rynku. Przy tej okazji, warto wspomnieć o niezwykle ciekawym zjawisku - ankietowani przez nas kandydaci, mają tendencję do zawyżania stawek o średnio 13% względem wyliczanej przez nas średniej dla danego stanowiska. Co równie interesujące, ogólnodostępne raporty płacowe bardzo często zawierają kwoty znacznie niższe od rzeczywistych, zwłaszcza w przypadku wysoko wyspecjalizowanych ról oraz stanowisk seniorskich. Im wyższe zarobki, tym programiści i inni specjaliści z branży IT chętniej przechodzą na kontrakty B2B. Jak można się domyślić, dochody osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą nie wliczają się do statystyk, co jest przyczyną całego zamieszania.

Podsumowanie

Obecnie rynek pracy zmienia się  dynamicznie i moim zdaniem za kilka lat widełki wynagrodzeń będą standardem, jednak należy się do tego bardzo dobrze przygotować. Jeżeli Twoja firma planuje rekrutacje i poszukuje wsparcia ekspertów  nie tylko w przeprowadzaniu procesu rekrutacji ale także w przygotowaniu całościowego planu transparentności wynagrodzeń  - jako agencja rekrutacyjna IT, chętnie go dla Ciebie przygotujemy.

A jeśli jesteś rekruterem lub kandydatem i po prostu interesujesz się naszą branżą, już dziś sprawdź inne artykuły na naszym blogu i zaobserwuj nas na Facebooku i Linkedinie. Regularnie publikujemy tam bardzo ciekawe wpisy i publikujemy najlepsze oferty zatrudnienia 🙂

Klaudia Orynek itMatch member
Klaudia Orynek

Business Partner & Team Leader