Jak wyglądają negocjacje warunków zatrudnienia?
W pewnym sensie, negocjowanie warunków zatrudnienia trwa tyle, ile sam proces rekrutacyjnym – część swoich oczekiwań możesz wyjawić już na etapie screeningu, bowiem istnieje duża szansa, że już wtedy zostaniesz zapytany o oczekiwania finansowe i okres wypowiedzenia aktualnej umowy. Z drugiej strony, pytanie o pakiet benefitów i jego elastyczność jest w pełni akceptowalne i zrozumiałe – robi to naprawdę wielu kandydatów.
Kluczowy moment następuje jednak nieco później, bo na etapie rozmowy finalizującej rekrutację, która odbywa się już po złożeniu wstępnej oferty pracy. To czas na dopracowanie szczegółów współpracy i choć gruntowna zmiana jej pierwotnych założeń może być trudna, da się uzyskać naprawdę wiele i zdecydowanie powinieneś postarać się o wypracowanie jak najlepszych warunków.
Jak przygotować się do negocjacji?
Na wstępie musimy zaznaczyć, że zebranie uniwersalnych rad w jednym miejscu nie jest łatwe - charakter procesu negocjowania warunków zatrudnienia jest silnie uzależnione od specyfiki firmy, do której chcesz się dostać. Co do zasady, korporacje są mniej skłonne do chodzenia na ustępstwa, zatrudniając się w startupie niemal na pewno będziesz w stanie uzyskać więcej, jeśli jesteś w stanie wnieść do organizacji rzeczywistą wartość dodaną.
Dowiedz się jak najwięcej na temat swojego przyszłego pracodawcy
Specyfika Twojego przyszłego pracodawcy odgrywa kluczową rolę w kontekście warunków pracy, jaką będziesz wykonywać. W każdej z organizacji panuje nieco inna kultura, a najlepszym sposobem na jej poznanie będzie zapoznanie się obecnych lub byłych jej członków. W Internecie znajduje się wiele portali i forów, na których osoby z branży IT chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami i opiniami na temat komfortu pracy w danym miejscu.
Choć wydaje się to być oczywiste, wiele osób wciąż zapomina o łatwo dostępnym, a zarazem cennym źródle informacji, jakimi są ogłoszenia o pracę w IT, które co do zasady dość wyczerpująco opisują Twój przyszły zakres obowiązków, możliwości rozwoju i przedstawiają ogólną charakterystykę organizacji. Oczywiście, nikt nie napisze o wadach Twojego przełożonego ani o dostępności miejsc parkingowych pod biurem, jednak o tym dowiesz się ze wspomnianych już komentarzy na stronach internetowych lub nawet grup na Facebooku.
Zastanów się, czego tak w zasadzie oczekujesz
Pieniądze są niezaprzeczalnie jedną z największych motywacji do pracy, a zarazem głównym przedmiotem negocjacji prowadzonych w trakcie rekrutacji. Pamiętaj jednak, że oprócz dobrego wynagrodzenia, kluczowy jest także wybór formy zatrudnienia, o którym więcej przeczytasz w naszym porównaniu B2B i UoP, możliwość pracy zdalnej bądź hybrydowej czy też zakres benefitów pracowniczych. Dla przedstawicieli pokolenia Z ważna jest także swoboda w kształtowaniu swojego grafiku – elastyczne godziny pracy są niezwykle pożądane.
Myśląc o najbardziej potrzebnych elementach oferty pracodawcy, myśl zarówno o swojej obecnej sytuacji i jak ich planach na najbliższe lata. Naszym zdaniem, osoby na początku swojej ścieżki kariery powinny przede wszystkim starać się o jak największe możliwości rozwoju, co jest istotne nie tylko z powodu późniejszego przełożenia na pozycję zawodową, ale i o wiele większe szanse na uzyskanie czegoś więcej niż zakładała pierwotna oferta. Praktyka pokazuje, że pieniądze wciąż pozostają jednym z najbardziej drażliwych tematów rozmów z pracodawcą.
Jeżeli jednak na rozmowę przychodzisz głównie po pieniądze, zastanów się, jakie są realne widełki płacowe na Twoim, jak i podobnych stanowiskach. Uzyskanie wynagrodzenia o 5% wyższego od średniej będzie jak najbardziej realne, jednak jeśli będziesz oczekiwać dwa razy wyższej wypłaty, rozmowa nie doprowadzi do jakichkolwiek konstruktywnych ustaleń.
Opracuj listę wartości, które możesz dać od siebie
Negocjacje powinny zakończyć się osiągnięciem konsensusu, a żeby go osiągnąć, obie strony muszą pójść na jakieś ustępstwa lub dać coś od siebie. Opracuj listę swoich selling points – nakreśl swojemu rozmówcy plany na następne miesiące, wspomnij o dotychczasowych osiągnięciach. Istotnym może być również tempo dotychczasowych zmian pracy – w trakcie ostatnich kilku lat, wielu specjalistów z branży IT zmieniało pracę ponadprzeciętnie często, co generowało koszty. Bardziej stabilna historia zatrudnienia może sugerować, że zostaniesz u nowego pracodawcy na trochę dłużej niż rok.
Jak rozmawiać z Hiring Managerem?
Trzymaj się jednej zasady – traktuj swojego rozmówcę tak, jak sam chciałbyś być traktowany. Zastanówmy się, jakie cechy przyjmowanej przez Ciebie postawy mogą okazać się pomocne.
Spokój i opanowanie
Kandydaci mają tendencję do częstego przyjmowania postawy defensywnej, która jest standardową reakcją stresową. Krótkie odpowiedzi, jąkanie się i gubienie wątków nie powinno zniechęcać Hiring Menedżera do podjęcia z Tobą współpracy, jednak zachowanie obiektywizmu jest trudne – takie sygnały odbieramy przecież podświadomie.
Szczerość
Nic nie zniechęca do kandydata tak bardzo, jak kłamstwo. Dążąc do uzyskania lepszej pozycji na tle konkurencji, a tym samym większych szans na zatrudnienie, niektóre osoby mogą zdecydować się na podejmowanie prób manipulacji swoim rozmówcą. Triki psychologiczne mogą być skuteczne, jednak ten sposób postępowania jest nie tylko wysoce ryzykowny, ale i skrajnie nieetyczny. Ewentualne korzyści nie są warte podejmowania ryzyka.
Precyzja wypowiedzi
Nie bój się jasnego i konkretnego wyrażania swoich oczekiwań. Jeśli wiesz, że szczególnie zależy Ci na pracy zdalnej w poniedziałki i piątki, powiedz to bez ogródek – swoje stanowisko możesz poprzeć propozycją korzystną dla przyszłego pracodawcy, na przykład poprzez wybór korzystniejszej dla niego formy zatrudnienia.
Zdecydowanie mile widziane będą również konkretne liczby – zamiast “niedługo”, powiedz “za dwa tygodnie”, sformułowanie “potrzebuję bardziej satysfakcjonującej stawki godzinowej” zamień słowami takimi jak “nie zdecyduję się na pracę w tej firmie, jeśli będę zarabiać mniej niż 140 złotych na godzinę”. Będąc konkretnym, dajesz Hiring Managerowi jasny sygnał, że chcesz osiągnąć kompromis i zwiększasz szanse na usatysfakcjonowanie obydwu stron.
Aktywne słuchanie
Nikt nie lubi czuć się ignorowanym, dlatego postaraj się, aby osoba z którą rozmawiasz była wysłuchana. Skup się na rozmowie i nie bój się pytać, zwłaszcza, jeśli nie jesteś czegoś pewny. Z punktu widzenia jakości późniejszej współpracy, wyjaśnienie wszelkich wątpliwości jest kluczowe.
Mam poczucie, że nie jestem w stanie zaoferować niczego, co pomogłoby mi w uzyskaniu lepszych warunków umowy. Co robić?
Jeśli otrzymałeś już ofertę pracy możemy zagwarantować Ci, że Twoja pozycja negocjacyjna jest silna – zarówno agencja rekrutacyjna IT jak i Twój przyszły pracodawca uznali przecież, że spełniasz pierwotnie stawiane wymagania zarówno pod względem osobowościowym, jak i kompetencyjnym. Warto również zaznaczyć, że rekrutacja w branży technologicznej jest stosunkowo drogim procesem i niejednokrotnie bardziej opłaca się pójść na delikatne ustępstwa względem kandydata zamiast wznawiać poszukiwania.
Czego nie robić w trakcie negocjowania warunków umowy o pracę?
W niektórych przypadkach zdarza się, że kandydaci wykorzystują w negocjacjach argument w postaci innej oferty pracy. Samo wspomnienie o prowadzonych rozmowach z innymi pracodawcami jest jak najbardziej zrozumiałe i uzasadnione, jednak nie warto dopuszczać się szantażu – wiele zapisów proponowanej Ci umowy nie może być zmieniona, nawet jeśli Twój przyszły przełożony by tego chciał.
Jakkolwiek źle by to nie zabrzmiało, nie spiesz się. Jak wspomniano na blogu Landoor, dobrym pomysłem jest wznowienie negocjacji dotyczących trybu pracy, benefitów i wynagrodzenia po na przykład 3 miesiącach od zawarcia współpracy. Okazując postawę proaktywną i efektywność, możesz w łatwy sposób pokazać, że warto starać się o Ciebie jako pracownika.
Nie staraj się uzyskać za dużo! Nawet jeśli wiesz, że pod względem umiejętności wyraźnie przewyższasz pozostałych kandydatów, musisz mieć świadomość ograniczeń związanych z sytuacją rynkową. Firmy korzystające z usług agencji rekrutacyjnych takich jak itMatch często zamawiają usługę market mappingu, która pozwala uzyskać niezwykle precyzyjne dane na temat aktualnych oczekiwań i wynagrodzeń otrzymywanych przez specjalistów pełniących rolę, którą Ty chcesz wykonywać. Uparte trzymanie się z góry założonych stawek może spowodować, że pracę otrzyma osoba z nieco mniejszymi wymaganiami, nawet jeśli wynika to z mniejszego doświadczenia lub mniej gorszego dopasowania do profilu organizacji.
Podsumowanie
Negocjacje to sztuka – do ich efektywnego prowadzenia potrzeba umiejętności słuchania, cierpliwości i empatii. Choć za pierwszym razem ten proces może nie pójść Ci zbyt dobrze, z czasem zauważysz, że wcale nie jest to aż takie trudne. Trzymamy za Ciebie kciuki, aby Twoje nowe miejsce pracy spełniało wszystkie Twoje oczekiwania 🙂