Czym jest market mapping w rekrutacji IT i co musisz o nim wiedzieć?
Rynek pracy w Polsce jest jak ocean – ogromny, opierający się na wielu bardzo skomplikowanych mechanizmach i nie do końca przewidywalny. Firmy decydujące się na otworzenie nowego oddziału w naszym kraju zmagają się z wieloma problemami, jednak jednym z najpoważniejszych jest ograniczony zasób informacji. Rozwiązaniem jednego z nich jest market mapping, czyli usługa kompleksowego przeglądu rynku pod kątem potencjalnych kandydatów, ich ocenę oraz analizę pod kątem potrzeb klienta. Kiedy warto się na nią zdecydować? Jakie korzyści daje market mapping i co jeszcze trzeba o nim wiedzieć? Mamy nadzieję, że ten artykuł rozwieje wiele mitów na ten temat.
Co to jest market mapping?
Jak już wspomnieliśmy, market mapping jest usługą, której celem jest dokonanie kompleksowego przeglądu rynku pracy pod kątem potencjalnych kandydatów na otwierane stanowisko (lub stanowiska). Prowadząc badania, agencja rekrutacyjna IT powinna wziąć pod uwagę osoby, których umiejętności dopasowane są do wymagań jej klienta. Aby uzyskać precyzyjny i realistyczny obraz oczekiwań i charakterystyki kandydatów, analizowane są dane z poprzednich procesów, raporty płacowe, ankiety oraz nastroje wyrażane przez specjalistów, z którymi mieliśmy kontakt. Sam proces badawczy ma często charakter ciągły – pod uwagę brane są dane agregowane na potrzeby poprzednich rekrutacji.
Czasem zdarza się, że market mapping na potrzeby jednej rekrutacji wykonywany jest kilkukrotnie. Dzieje się tak, jeśli proces poszukiwania kandydatów ulega znacznemu wydłużeniu. Choć nie jest to częste zjawisko, w obliczu gwałtownych zmian rynkowych, od czasu do czasu pojawia się taka konieczność.
Jakie korzyści przynosi market mapping?
Dzięki precyzyjnej analizie oczekiwań kandydatów, jesteśmy w stanie zaprojektować cały proces rekrutacyjny w taki sposób, aby przebiegał on możliwie szybko i efektywnie. Bazując na danych, osoby odpowiedzialne za koordynację naboru są w stanie stworzyć ofertę, która lepiej trafi w oczekiwania kandydatów, a w konsekwencji, wzrośnie szansa na zapełnienie wakatów specjalistami, których praca będzie przynosiła realne korzyści dla całej organizacji i jej klientów.
Market mapping jest szczególnie istotny w przypadkach, gdy firma poszukuje rzadko spotykanych specjalistów o dużych oczekiwaniach – w takich sytuacjach, analiza jest konieczna, ponieważ niemożliwym jest zwyczajne oszacowanie budżetu na podstawie widełek płacowych oferowanych przez konkurencję. Kluczowe są również benefity czy tryb pracy, ponieważ im lepiej będą one dopasowane do wymagań poszukiwanych przez nas osób, tym większe prawdopodobieństwo, że pozostaną w Twojej organizacji na dłużej.
Pamiętajmy również o kwestiach budżetowych - rekrutacja w modelu RPO powinna trwać możliwie krótko, aby ograniczyć koszty jej prowadzenia. Wybór odpowiednich świadczeń pracowniczych i odpowiednio oszacowane wynagrodzenie mogą również sprawić, że organizacja zlecająca market mapping ograniczy wydatki na dane stanowisko. Choć sytuacje, w których szacowany budżet okazuje się zbyt wysoki nie są nagminne, to ryzyko przeszacowania jest wymierne.
Kiedy przeprowadzić market mapping?
Badania rynku opłacają się praktycznie zawsze, jednak są sytuacje, w których szczególnie warto się na nie zdecydować. Przede wszystkim, market mapping wyraźnie zmniejsza ryzyko niepowodzenia w rekrutacjach specjalistycznych – to szczególnie ważne, gdy poszukujemy w gronie kilkuset osób w skali kraju.
Market mapping uzasadniony jest również wówczas, gdy rekrutacja na dane stanowisko jest nowością dla firmy, na przykład ze względu na uruchomienie biura w nowym kraju lub poszerzenie działalności organizacji. W takich sytuacjach okazuje się, że schematy opracowane w przeszłości mogą być zwyczajnie nieefektywne i niedopasowane do specyfiki lokalnego rynku.
Choć okres szczytowej inflacji mamy już za sobą, wciąż obserwujemy dość dużą dynamikę płac, co nie działa na naszą korzyść. W ujęciu długofalowym, market mapping będzie znacznie bardziej opłacalny niż zatrudnienie specjalisty za zbyt wysoką stawkę. Z drugiej strony, zbyt niskie widełki płacowe skutecznie obniżą response rate osób, z którymi będą kontaktować się rekruterzy, co oczywiście przyniesie opłakane skutki. Dokładna analiza rynku chroni nas przed takim zdarzeniem.
Czy są sytuacje, w których nie warto zlecać market mappingu?
Co do zasady, decyzja o zleceniu market mappingu przynosi korzyści praktycznie zawsze, jednak pamiętajmy, że jest on kluczowy w przypadku rekrutacji na niszowe lub bardziej istotne stanowiska. Jeśli rola, którą ma przyjąć nowy pracownik jest bardzo powszechna, a w poszukiwaniu pracy konkuruje on z setkami innych kandydatów, Twoja organizacja nie musi przykładać aż tak dużej wagi do stworzenia atrakcyjnej oferty. Pamiętajmy jednak, że duża podaż specjalistów z danego obszaru nie oznacza jeszcze, że uda nam się znaleźć osobę, która dopasuje się do kultury organizacyjnej. Możemy również źle oszacować budżet na jej stanowisko, co zwiększy ryzyko szybkiej zmiany miejsca zatrudnienia lub niepotrzebnie podniesie koszty.
Kto powinien zlecić market mapping?
Wiemy już, że wiele organizacji skorzysta na zamówieniu usługi badania rynku, jednak jak już wspomnieliśmy, są sytuacje, w których zyski będą szczególnie widoczne. Twoja firma powinna zlecić market mapping jeśli:
- Polski rynek jest dla Was nowością lub poprzednie rekrutacje nie zakończyły się sukcesem;
- Organizacja poszukuje osoby o unikalnych, rzadko spotykanych kompetencjach lub takiej, która będzie miała wysokie oczekiwania względem pracodawcy (managerowie, DevOps developerzy, specjaliści z wieloletnim doświadczeniem zawodowym);
- Poszukujecie osoby na nowo utworzone stanowisko, którego specyfika odbiega od dotychczasowych procedur i nie wiecie, jakie elementy oferty decydują o sukcesie w rekrutacji.
Nie ma większego znaczenia, czy rekrutacja odbywa się na potrzeby korporacji, czy bardzo młodego startupu – w obydwu przypadkach, decyzje oparte na danych są po prostu bezpieczniejsze. Choć nigdy nie ma gwarancji, że proces rekrutacyjny zakończy się sukcesem, a zatrudniony pracownik spędzi wiele lat w firmie, market mapping wyraźnie zwiększa na to szanse.
Dlaczego powinienem zlecić market mapping w itMatch?
Spośród wielu czynników wpływających na ostateczny wybór firmy odpowiedzialnej za przeprowadzenie market mappingu, jeden jest szczególnie istotny – to efektywność. Nierzetelna, nieaktualna lub źle przeprowadzona analiza oczekiwań kandydatów może poskutkować problemami z realizacją samej rekrutacji i przynieść bardzo dotkliwe konsekwencje, zarówno na tle finansowym, jak i wizerunkowym.
Jako agencja rekrutacyjna, szczycimy się wieloletnim stażem i doskonałą znajomością krakowskiego i wrocławskiego rynku pracy w IT. Pomogliśmy w zatrudnieniu ponad 1300 osób na potrzeby ponad 50 organizacji o różnej specyfice, wielkości i pochodzeniu. Prowadząc analizy aktualnych oczekiwań kandydatów, możemy bazować na ogromnych zasobach danych historycznych, które gromadzimy od ponad 10 lat. To dzięki temu, 96% przeprowadzonych rekrutacji zakończyło się sukcesem. Nie czekaj - już dziś umów się na rozmowę z naszym przedstawicielem i przekonaj się, że itMatch jest najlepszym partnerem dla Twojej firmy!